19 de juliol 2006

Eficaç i eficient

Els que em coneixeu ja sabeu que sóc prou punyetereta amb el tema de la llengua.

Sóc una enamorada de les paraules i em desfaig si un home em parla amb tots els pronoms febles posat a lloc.

Sempre procuro emprar la paraula concreta que defineix allò que estic pensant, cada paraula té una definició (o més d'una, en molts casos) i permet expressar sentiments, sensacions, desitjos, de manera que els que t'escolten –o et llegeixen ;)– puguin entendre't sense necessitar més explicacions.

Tot això, a priori, està molt bé, però jo he tingut, tinc, i em sembla que tindré per sempre més, un problema amb dues paraules que mai no sóc capaç de recordar-ne la definició. Aquestes dues paraules són eficaç i eficient. Per mi, quan les sento, tenen un significat molt sovint superposable, però sé del cert que NO signifiquen el mateix. No són sinònimes. Són mots que es refereixen a una mateixa idea, però no en el mateix sentit. Tot allò que sigui eficient pot ser o no eficaç, en canvi, tot allò que és eficaç ha de ser necessàriament eficient.

Em sento superada per aquestes dues paraules, no sóc capaç de fer-les meves, tot i que em serien molt útils si les sabés usar correctament... però no me'n surto, cada vegada que vull dir alguna cosa i necessito dir eficaç o eficient em quedo aturada, bocabadada i amb la ment en punts suspensius intentant recordar quin dels dos termes he de fer servir. Certament em superen.

No té cap sentit intentar recordar-ne la definició, no sóc persona de recordar definicions, sóc més aviat d'entendre les coses, fer-les meves i, aleshores, ja no oblidar-les.

Com que no m'agrada sentir-me superada per res, he pensat que si escrivia sobre elles m'ajudria a acostar-me-les i fer-les un poc més meves.

No sé si ho aconseguiré. Però ho intentaré. Superar el que em supera és un repte massa temptador com per deixar-lo passar sense immutar-me ;)

2 comentaris:

N. ha dit...

A mi tambe m'encanten les paraules, i aquestes dues són de les que mes arbitrariament utilitzen els mitjans de comunicació.

No he mirat les definicions, tampoc em fio gaire del que digui l'IEC, però almenys jo les intento utilitzar coherentment amb els següents significats:

EFICAÇ: fa referència a la proporció d'èxits. Un medicament eficaç és un medicament que en un % molt alt de casos cura al pacient. Una persona eficaç és algú que en un % molt de les vegades aconsegueix el que volia fer.

EFICIENT: fa referència als recursos consumits per realitzar una tasca. Un medicament eficient és un medicament que aconsegueix resultats amb molt poca dosi. Un motor eficient realitza certa tasca consumint poca energia. I una persona eficient és aquella que fa les coses consumint poc temps o pocs diners.

Per tant són bastant diferents i no crec que es solapin: Eficaç % d'exit, Eficient % de recursos utilitzats.

Salutacions i felicitació pel blog, llàstima que el descubreixi quan està difunt.

Trena ha dit...

Hola N.

Gràcies pel comentari i l'explicació i gràcies per la felicitació. T'he de dir que aquest blog està difunt, però en tinc dos més, per si vols seguir llegint (els pots trobar al meu perfil o a l'últim post d'aquest blog, en el que faig referència al nou).

Quan a les paraules eficaç i eficient sé del cert que són diferents, però a mi se'm solapen, potser és per això que tu dius que als mitjans de comunicació les usen arbitràriament.